FAQ

Staat jouw vraag niet in de Q&A? Neem gerust contact op via onze contactpagina.

Assistentiewoningen

Wat is een assistentiewoning?

Een erkende assistentiewoning is een privatieve woning waar u als 65-plusser zelfstandig kunt wonen. Het is een woning die aangepast en veilig is: de flat is drempelluw, er is een oproepsysteem om hulp in te roepen, een rolstoeltoegankelijke douche,… Het is een woning waar u volledig zelfstandig woont, maar u kan in meerdere of mindere mate beroep doen op een aangepaste zorg- en dienstverlening.

Waarom zou ik investeren in een assistentiewoning?

• 12% i.p.v. 21% BTW
• Vrijstelling onroerende voorheffing
• Nettorendement +/- 3,5%
• Belegging op lange termijn
Indien u uw assistentiewoning wil verhuren, dan zoeken wij (de beheersinstantie) een geschikte huurder voor u. Bovenop uw meerwaarde op het vastgoed, kan u reken op geïndexeerde huurinkomsten.

Ik ben nog maar 59. Kom ik in aanmerking voor een assistentiewoning?

Normaal gezien bedraagt de minimumleeftijd 65 jaar. Maar voor 25% van de assistentiewoningen wordt een afwijking toegestaan als blijkt dat deze woonvorm de beste oplossing is voor u.

Ik ben nog goed en gezond. Waarom zou ik nu al verhuizen naar een assistentiewoning?

Net wanneer u zich nog goed voelt, maakt u de beste keuze voor de toekomst. Welke keuze? Een plaats waar u nog in alle vrijheid en zorgeloos geniet van het leven, ook als uw gezondheid tijdelijk of permanent achteruit gaat. Daarom geven we iedereen het advies om niet te wachten en zelf tijdig te kiezen waar u op uw oude dag wil wonen. Kies zelf nu … of er wordt later voor u gekozen!
Onze focus ligt op optimale levenskwaliteit. Dankzij comfortabele en aangepaste woongelegenheden, kwalitatieve zorg- en dienstverlening, mooie groene ruimten, activiteiten in samenspraak met de bewoners, gezellig samen zijn, betekenisvolle relaties,...

Indien ik zorg nodig heb in een assistentiewoning moet ik verhuizen naar een woonzorgcentrum?

NEEN. Zware zorg mag én kan, indien u in regie bent van uw eigen leven. Bijna bij elk project van Aldea is er een naastgelegen woonzorgcentrum bij de assistentiewoningen. Zo kunnen wij u gemakkelijk de zekerheid bieden, dat er onmiddellijk hulp komt wanneer dit nodig is. 24/7 permanentie wordt bij ons verzekerd. Op de projecten waar er geen woonzorgcentrum is, zorgen wij voor fulltime permanentie en aanwezige verpleegsters. Zo kan u met een gerust gemoed genieten van het leven.

Er worden nog assistentiewoningen gebouwd. Worden het er niet stilaan te veel?

De assistentiewoningen rijzen inderdaad als paddenstoelen uit de grond, maar studies wijzen uit dat er in de nabije toekomst nog een tekort zal zijn. De babyboomgeneratie komt eraan en de vraag naar assistentiewoningen zal aanzienlijk stijgen. We hebben namelijk te maken met een ‘drievoudige revolutie’. Voor het eerst in de geschiedenis zijn er meer mensen ouder dan 60, dan er jonger dan 20 zijn. Ten tweede is de levensverwachting van mensen nog nooit zo hoog geweest als vandaag. En dan is er een derde revolutie: nog nooit eerder hebben senioren zich in hun hoofd en in hun lichaam zo jong gevoeld als nu.
Maak dus altijd een grondige vergelijking tussen de verschillende aanbieders. Hoe wordt de zorg georganiseerd? Wat wordt bedoeld met 24/24 en 7/7? Wordt een oproep daadwerkelijk beantwoord met de aanwezigheid van een persoon of alleen via een callcenter?

Mag Ik mijn eigen meubelen meenemen?

De flats zijn volledig afgewerkt, maar de inrichting van uw flat kiest u helemaal zelf. Zo creëert u dat echte thuisgevoel. Wenst u liever een gemeubelde flat te bewonen, contacteer ons voor een passende oplossing.

Mag ik nog enkele weken op vakantie of een familiefeest organiseren?

Bij ons woont u net als in uw eigen huis. U gaat en staat waar en wanneer u wilt. Als u op vakantie wil, betaalt u wel uw dagprijs verder. Wil u uw 80e verjaardag met de familie vieren? Dat kan in ons restaurant, eventruimte, tuin,… Afhankelijk van voorziening tot voorziening.

Mag mijn huisdier mee naar mijn flat?

Ja, zolang het geen hinder veroorzaakt voor de andere bewoners is elk klein huisdier toegelaten.

Ben ik verplicht om te eten in het restaurant van de residentie?

In uw assistentiewoning heeft u een volledig uitgeruste keuken, dus u kiest zelf of u in het interne restaurant wenst te eten. U kan bij ons ontbijten, lunchen en dineren. Wenst uw familie te komen eten? Dat kan!

Mag ik mijn trouwe poetsvrouw behouden in mijn assistentiewoning?

Uiteraard, het is aan u de keuze of u beroep wil doen op de poetsdienst van de beheerinstantie of als u uw eigen poetsvrouw wil behouden. Dit is net hetzelfde voor de klusjesman, kapper, was- en strijkdienst, … Wij kunnen deze diensten aanbieden, maar de keuze is aan de bewoner.

Wat is een wooncomponent en wat is een dienstencomponent?

• Een wooncomponent is de huur die u betaalt indien u geen eigenaar bent van uw flat. U betaalt dan een wooncomponent aan de beheerinstantie die dat integraal doorstort aan de eigenaar van de assistentiewoning. U betaalt bijvoorbeeld €35/dag, ongeacht of u alleen of met twee personen bent. De prijzen variëren van project tot project, van flat tot flat.
• Een dienstencomponent is een vast bedrag, die u zowel als eigenaar of huurder, dient te betalen voor de zorgen en diensten. U betaalt bijvoorbeeld €20 diensten per dag en er komt €5 bij voor de tweede persoon. De prijzen hangen af van project tot project.
Wat zit altijd in deze dienstencomponent?
Voltijdse woonassistent die uw zorg- en dienstverlening coördineert
Oproepsysteem en eerste hulp 24u/24u, 7d/7d
Permanentie door gekwalificeerd personeel, ook bij afwezigheid woonassistent
De garantie van crisiszorg en overbruggingszorg
Organisatie van medische ondersteuning
Administratieve ondersteuning en ondersteuning van alle zorg
Videofonie
Het gebruik van alle gemeenschappelijk delen. Dit varieert van project tot project en kan volgende zaken omvatten: tuin met terras, salon met bibliotheek, wellness, restaurant, fitness,…
Organisatie van vrijblijvende, gevarieerde activiteiten
Elektriciteit, verwarming, water in gemeenschappelijke ruimtes
Voorziening voor aansluiting TV-, telefoon- en internetverbinding
Algemeen en technisch onderhoud van gemeenschappelijke delen en tuin
Gebruikersraad







Wat houdt het aankoopproces van een assistentiewoning in? Van wie ontvang ik de huurinkomsten?

U contacteert de woonassistent voor een rondleiding ter plaatse of de lokale makelaar of Aldea rechtstreeks. Zij bezorgen u alle informatie over de mogelijkheden en u ontvangt een gedetailleerde prijsofferte zodat u exact weet hoeveel uw assistentiewoning kost inclusief kosten. Zij overlopen samen met u de verkoopovereenkomst, die na ondertekening wordt overgemaakt aan de notaris. Binnen de vier maanden spreken we opnieuw af, dit keer bij de notaris voor de ondertekening van de notariële aankoopakte. Op dit moment wordt u eigenaar van de assistentiewoning en tekent u de terbeschikkingstellingsovereenkomst tussen u en de uitbater. Op basis hiervan is de uitbater gerechtigd om uw assistentiewoning te verhuren aan een bewoner.
De uitbater sluit met de bewoner een woonovereenkomst af. De bewoner betaalt aan de uitbater de dagprijs; dit omvat de wooncomponent en de dienstencomponent. De uitbater stort de wooncomponent door aan de eigenaar en is tevens ook de tussenpersoon met de bewoner voor alle praktische zaken aangaande uw assistentiewoning. U zal dus nooit gecontacteerd worden door een bewoner bv. omdat de verwarming niet werkt.

Ik twijfel, kan ik komen proberen?

Diverse residenties beschikken over een volledig ingerichte gebruikersflat. Deze flats zijn volledig ingericht, u komt hier wonen zoals op hotel. Na uw verblijf kan u beslissen of u definitief komt wonen of niet.